Ouderenadviseurs

Binnen de Gemeente Peel en Maas zijn Ouderenadviseurs bereikbaar via de KBO-afdelingen. Ook bij Seniorenvereniging Kepèl zijn Ouderenadviseurs actief. De ouderenadviseur komt zonodig bij u thuis.

Wie zijn de ouderenadviseurs (OA) voor de leden van Seniorenvereniging Kepèl?
Vanwege privacyregels vermelden wij geen adressen van onze ouderenadviseurs. En om spamproblemen te voorkomen vermelden wij ook geen mailadressen. U vindt deze wel in het groene boekje. U kunt ook ons contactformulier gebruiken.

Cor Loeffen,
Telefoon 077-3061070
of 06-19422259

Jan van Melick,
Telefoon 06-57119504
(geen nieuwe mensen)

Fons Verberk,
Telefoon 077-4664429 of
06-48661966

Henny Verberk-Verhagen,
Telefoon 077-4664429  of
06-48661966

Johan Wegdam
Telefoon 06-21550877

________________________________________

adviseur tansp

Ouderenadviseurs

Ouderenadviseurs zijn getrainde vrijwilligers die mensen helpen de weg te vinden bij een hulpvraag op het gebied van zorg, welzijn of veiligheid, financiën of vervoer. Ouderenadvisering is een gratis dienst die KBO-PCOB biedt aan alle senioren.

Wat doen de ouderenadviseurs van Seniorenvereniging Kepèl?
Er is een groot aantal regelingen en voorzieningen,  gericht op ouderen in onze samenleving, ondermeer op het gebied van zorg, wonen, welzijn, financiën en vervoer. Wie daarover iets te vragen heeft, kan vaak terecht bij "het WMO loket" in het Huis van de Gemeente of bij "De Wegwijzer" bij Vorkmeer.
Soms ligt er bij mensen echter een te hoge drempel om daar binnen te stappen. Bovendien is het niet altijd eenvoudig om het probleem, of de vraag waar men mee zit, goed onder woorden te brengen. De KBO-PCOB heeft daarom het initiatief genomen om hierbij een helpende hand te bieden aan haar leden en heeft enkele leden bereid gevonden om opgeleid te worden als ouderenadviseur (OA).

Wat is een Ouderenadviseur (OA) en hoe gaat deze te werk?
• de OA is een vrijwilliger die lid is van de eigen KBO-afdeling
• de OA werkt gratis
• de OA komt bij u thuis, soms kan de OA u telefonisch op weg helpen
• de OA heeft respect voor de hulpvragen, dat wil zeggen "gekke vragen bestaan niet"
• de OA gaat discreet om met de van u verkregen informatie
• de OA werkt onder verantwoordelijkheid van het afdelingsbestuur, maar is zelfstandig en geeft aan niemand inhoudelijke informatie
• de OA verleent vraaggestuurde hulp, dat wil zeggen "U roept de OA te hulp"
• de OA probeert samen met u de vraag helder te formulieren: "wat wilt u precies"
• de OA wijst u de weg hoe u zelf kunt handelen, eventueel ondersteunt of begeleidt hij/zij u daarbij. De hulpvrager beslist altijd zelf of hij/zij gebruik maakt van een advies en neemt zelf actie.

Enkele voorbeelden van onderwerpen waarvoor hulp van een OA werd gevraagd:

• Zijn er sociale activiteiten in mijn buurt?
  • Hoe kan ik nieuwe contacten maken?
  • Kom ik in aanmerking voor een traplift?
  • Hoe regel ik huishoudelijke hulp via de gemeente?
  • Ik weet niet meer goed raad met mijn administratie. Wat kan ik hieraan doen?
  • Binnenkort komt de gemeente langs voor een keukentafelgesprek. Hoe kan ik mij het beste voorbereiden?
  • Hoe werkt het regionaal taxivervoer en krijg ik dat vergoed?

Op de website van KBO Limburg wordt ook nog eens duidelijk uitgelegd wat een ouderenadviseur allemaal voor u kan betekenen.